Monday, July 03, 2006

Etter nok et tap (Viking - RBK 1-3)

Abelsson har vært helt grei denne sesongen, spør du meg. Jeg vet mange syns han ikke har imponert, det syns også jeg. Men han trenger ikke å spille seg inn på det svenske landslaget sitt, han trenger å gjøre jobben sin. I går var en dårlig dag, men han har vist han har duger.

Høyreback-plassen vår derimot... Lundqvist er en god spiller, men han har vært skadet så lenge og så mye at jeg neppe tror vi vil se ham spille ut sitt potensiale igjen. Dessverre, fordi han virker som en hyggelig person og fordi han virker defensiv trygg i en liga hvor angrepsspillere er mye bedre enn forsvarsspillerne. Men skaden blir for ødeleggende for hans karriere (har hørt rykter om at han står i fare for å måtte legge opp) og dermed blir han ikke noe å satse på.

Tengesdal er ikke god nok. Dessverre, fordi han er lokal og fordi han kan være nyttig. Men lenger fremme på banen. Han er ikke defensivt trygg nok: Han gjør både dårlige taktiske valg og virker utrygg i plasseringen. Da er det heller bedre å spille inn Gabrielsen i den plassen resten av sesongen, og investere i en ung og spennende høyreback til vinteren. Noen forslag? Tengesdal kunne miligens ha vært en høyrekant, men nok en gang så ser jeg ikke ham som løsningen på de problemene vi har hatt der.

Uansett så mener jeg at nå som det ser ut som spissene og midtbanen virker "ferdig", takket være de tre innkjøpene vi har gjort.

Så er det back-plassene vi må fokusere på. Pereira har muligens en sesong til, mens Lundqvist tror jeg ikke vi får se til neste sesong. Samtidig forsvinner jo trolig både Gabrielsen og Bjørdal. Jeg håper helst at vi investerer i en ny midtstopper som kan tåle benkeplass og gir Bjørdal tilbud om utleie til 1. divisjon. Helst Sandnes Ulf neste sesong, hvis dere skjønner hva jeg mener. Slik kan han spille på et noenlunde høyt nivå på fast plass, samtidig som vi helst gir ham en treårskontrakt. Forhåpentligvis erstatter han Abelsson i 2008-sesongen og storspiller.

1 comment:

Arnt Kåre said...

Jeg er veldig enig i det med Tengesdal. Han er ofte involvert i avgjørende forsvarstabber, og dessverre etter min mening ikke god nok. Veldig kjipt, særlig med tanke på at han er en av de få lokale som er igjen i Stavanger-laget vårt. Til tross for at han til tider kan legge noen gode innlegg, skulle jeg gjerne hatt en bedre høyreback, som kunne gitt oss en større trygghet bakover.